Skip to content

Ons onderwijs

Kbs de Parel is een kleine school waar iedereen elkaar kent. Kinderen van ongeveer dezelfde leeftijd zitten bij elkaar in een groep  en volgen dezelfde leerstof. We hebben kleine klassen en er werken naast de leerkracht ook onderwijsassistenten in de groep. De leerkracht heeft bewust aandacht voor verschillen tussen leerlingen en er is ruimte voor kinderen om te werken op hun eigen niveau en tempo. Daarnaast vinden wij persoonlijke en sociale ontwikkeling heel belangrijk. Kinderen leren hun eigen grenzen verleggen en hun talenten herkennen. Verder vinden wij belangrijk: Onafhankelijkheid, creatief leren denken, mediawijs zijn, zelf oplossingen kunnen zoeken, geloven in je eigen mogelijkheden en kunnen samenwerken.  

Ondersteuning

We sluiten aan bij wat het kind nodig heeft en geven extra zorg en begeleiding als dat wenselijk is. We versterken wat goed gaat en bieden extra uitdaging aan kinderen die verder willen.  

De leerkracht bekijkt samen met de Intern Begeleider wat passende mogelijkheden zijn en bespreekt dit met de ouders. Deze ondersteuning kan worden gegeven door een leerkracht, onderwijsassistent, remedial teacher of een externe deskundige. 

Wanneer nodig wordt er voor een leerling een eigen leerweg uitgestippeld. Dit gebeurt dan in overleg met de leerkracht, de ouders en de Intern Begeleider (IB-er). 

Kleuters

Jonge kinderen leren en ontwikkelen zich het liefst spelend. Onze leerkrachten in de kleutergroepen verbinden de doelen waaraan ze werken aan spel en bieden zo een rijke leeromgeving. Er wordt gebruik gemaakt van uitnodigende materialen en activiteiten, er is ruimte voor eigen inbreng en creativiteit. De ouders en verzorgers vormen een belangrijke schakel tussen de school en het kind. Elke woensdag is er een inloopactiviteit waarbij ouders worden uitgenodigd deel te nemen aan de activiteit in de groep. 

Portfolio & leergesprekken

De portfoliomap geeft een mooi beeld van de brede ontwikkeling die uw kind doormaakt tijdens zijn/haar tijd op de Parel. U kunt hierin terug zien dat uw kind eigenaar wordt van zijn/haar eigen leerproces en hier ook verantwoordelijkheid over krijgt. De leerkracht en leerling werken samen. De leerkracht helpt de leerling bij de leerdoelen en de leerling verzamelt leerervaringen en vertelt hierover tijdens het leergesprek. 

Wij leren de leerlingen dat wanneer je zelf doelen stelt, je echt iets wil bereiken en hier veel voor oefent, je het misschien nog niet kunt, maar dit wel kan leren. Het portfolio gebruiken wij wanneer we samen met u in gesprek gaan om de ontwikkeling en voortgang van uw kind te bespreken.

NatuurWijs

De natuur als klaslokaal. De Parel is een NatuurWijsschool en de groepen 1 t/m 8 gaan 3 keer per jaar de natuur in. Ze ontdekken, onderzoeken en leren in de natuur. Tijdens de natuurdagen van NatuurWijs leren kinderen zóveel meer dan uit een boek. De natuur zien, voelen, horen, ruiken en proeven… dat is een ervaring om nooit meer te vergeten. Elke natuurdag wordt aangevuld met een voorbereidende les en een verwerkingsles in de klas door de leerkracht.

Meer- en hoogbegaafdheid

Onze school hoort bij INOS, stichting katholiek onderwijs Breda. Vanuit ons motto en kernopdracht: ‘ik ben, omdat wij zijn’ biedt INOS een inclusief onderwijsaanbod aan. INOS kiest daarmee ook bewust voor thuisnabij MHB-onderwijs. De meer- en hoogbegaafde leerling leert leren tussen zijn/haar vrienden, klasgenoten, bij een bekende leerkracht. Kbs de Parel heeft het predicaat MHB-keurmerk. 

Bewegingsonderwijs

Bewegen is belangrijk! Je voelt je er fitter door en er worden meerdere ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Bewegen speelt een grote rol bij het leren van taal en is belangrijk bij de sociale omgang met leeftijdsgenootjes.  Kinderen die regelmatig bewegen geven aan ‘prettiger in hun vel te zitten’.

Op Kbs de Parel werkt een vakleerkracht bewegingsonderwijs die 2 keer per week 45 minuten gymles geeft waarin aandacht is voor de motorische ontwikkeling en het leren samenspelen. 

Burgerschap

We hebben oog voor elkaar, we doen het samen. Onze wereld vraagt om mensen die zich vanuit hun eigen ‘ik’ kunnen verbinden aan anderen. Het gaat om wat je zelf kunt, maar ook om wat je samen nog meer kunt bereiken. Wij vinden het belangrijk dat kinderen met plezier naar school gaan en positief zijn over zichzelf en elkaar. 

Op Kbs de Parel hebben we beleid op burgerschapsonderwijs. Daardoor kunnen onze leerlingen een positieve rol en bijdrage leveren aan de maatschappij in het algemeen en aan hun leefomgeving in de wijk Heuvel in het bijzonder.